ساختار بخشی (شعبهای):
ساختار بخشی در واقع چیزی جز یک مجموعه از واحدهای مستقل که دارای ساختار بوروکراسی ماشینی هستند و فعالیت آنها به وسیله دفاتر مرکزی هدایت میشوند، نیست. چون بخشها مستقل هستند، این امر به مدیریت میانی اجازه میدهد که کنترل زیادی اعمال کند. بخشها در گروههای وظیفهای با تقسیم کار در سطح بالا، رسیمت زیاد، اختیار متمرکز در دست مدیران، سازماندهی میشوند.
از نقاط قوت این ساختار رسیدن به اهداف کلی سازمان بدون ایجاد تعارض بین واحدهای سازمان (مشکل بوروکراسی ماشینی) از طریق واگذاری کامل اختیارات ومسئولیتهای تولید و فروش، یک کالا یا خدمات به یک واحد، صورت میگیرد. از دیگر نقاط قوت این ساختار، فرصت بیشتر کارکنان به توجه به اهداف و عملیات بلند مدت سازمان فارغ از مسائل و جزئیات روزانه میباشد. جنبههای استقلال و خودکفایی ساختار بخشی، آن را یه صورت یک وسیله بسیاز خوب برای آموزش و تربیت کل مدیران مبدل ساخته است.
ساختار ساخت ویژه کار موقت (ادهوکراسی): در این ساختار قدرت در دست مدیریت میانی قرار دارد. دلیل این امر هم این است که این ساختار مجموعهای از واحدهای مستقل که دارای ساختار بوروکرای ماشینی میباشد، نیست. فعالیتهای آنها به وسیله دفاتر مرکزی هدایت میگردد. مدیریت میانی با توجه به استقلال بخشها کنترل زیادی را میتوانند اعمال نماید. این نوع ساختار دارای ویژگیهایی از قبیل: تفکیک افقی زیاد، تفکیک عمودی کم، رسمیت کم، عدم تمرکز، حساسیت و انعطافپذیری میباشد. در این نوع ساختار نیاز چندانی به سرپرستی وجود ندارد، زیرا رفتار مورد انتظار مدیر از کارکنانش در وجود آنها نهادی شده است.
بر عکس بوروکراسی ماشینی، این ساختار با واگذاری کامل اختیارات و مسئولیتهای تولید و فروش، یک کالا وخدمات به یک واحد مستقل به اهداف کلی سازمان دست مییابد. از دیگر نقاط قوت دیگر ساختار بخشی این است که کارکنان ادارات مرکزی از درگیری با جزئیات عملیات روزانه آزاد شده و فرصت بیشتری برای توجه به اهداف وعملیات بلند مدت سازمان پیدا میکنند. نقطه دیگر ساختار بخشی این است که احدهای مستقل می توانند با حداقل تأثیر بر کل سازمان از مجموعه سازمان کنار گذاشته شوند. مدارک و شواهد حاکی از آن است که یک از امتیازات واقعی ساختار بخشی ایجاد واحدهای مستقل و خود گردان، درون یک سازمان بزرگ تر است.
از آنجایی که تفکیک عمودی با ایجاد سطوح متعدد مدیریتی مانع از انطباق پذیری سازمان با محیط می شود، لذا در این نوع ساختار تفکیک عمودی کم است. در اینجا قوانین و مقررات محدودی وجود دارند. قوانین و مقررات موجود بسیار منعطف و غیر مدون میباشند.
2-1-6ابعاد ساختار سازمانی
ساختارسازمانی را به عنوان یکی از اجزاء سازمان، که از عنصر پیچیدگی، رسمیت و تمرکز تشکیل شده، تعریف شده است.
ساختار سازمانی دارای ابعاد مختلفی است که در میان آن ها سه بعد که از اهمیت بیشتری برخوردار است. این اجزاء سه گانه عبارتند از: 1 پیچیدگی 2 رسمیت 3 تمرکز.
اهداف مشخص تحقیق (شامل اهداف آرمانی، کلی، اهداف ویژه و کاربردی)
-هدف آرمانی
شناسایی فرازهایی از تمرکز، رسمیت سازمان و تأمین بموقع کالا.
-هدف کلی
بررسی رابطه تمرکز و رسمیت با تأمین به موقع کالا میباشد.
-اهداف ویژه وکاربردی
بررسی ارتباط ساختار سازمانی (متغیرهای رسمیت وتمرکز) بر عملکرد مدیریت تدارکات و امور کالا شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در تأمین به موقع کالای مورد نیاز میباشد.
1-5-سوالات تحقیق
این تحقیق دارای یک سوال اصلی و دو سئوال فرعی میباشد.
سئوال اصلی
آیا تمرکز و رسمیت ساختار سازمانی بر تأمین به موقع کالا در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تأثیر معنیداری دارد؟
سئوالات فرعی
1- آیا متغیرساختاری”رسمیت” بر تأمین به موقع کالای شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب تأثیر معنیداری دارد؟
2- آیا متغیرساختاری تمرکز” بر تأمین به موقع کالای شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب تأثیر معنیداری دارد؟
درباره این سایت